Ensomme Jette bankede på døren og et himmerige af aktiviteter åbnede sig

71-årige Jette Bager var ensom, men fandt nye fællesskaber i bl.a. Frivillighuset i Havnegade. Foto: Katrine Becher Damkjær

Tema: Ensomme Jette bankede på døren og et himmerige af aktiviteter åbnede sig

71-årige Jette Bager var ensom og i sorg efter sin mands død. En dag tog hun sig sammen og bankende på døren til Frivillighuset i Svendborg. – Har I brug for en som mig, spurgte hun. I dag er hun involveret i alverdens projekter og får næsten stress, når hun kigger i sin kalender.

Svendborg: Jette Bager har haft et til tider hårdt liv med en lidt barsk opvækst i Aarhus, skilsmisse, sygedomsforløb og ikke mindst tabet af sin anden ægtemand, den blide og kærlige Bo, som døde i 2012 efter en kræftsygdom.

– Bo var ikke helt rask i sine sidste leveår, og jeg led selv af en mindre depression. Vi levede derfor noget isoleret, selvom jeg normalt er en kvinde, der gerne omgås andre og har snakketøjet i orden.

– Men der var en periode på nogle år, hvor vi ikke så ret mange mennesker, fordi vi måske ikke selv rakte ud, men hvor også vores venner ligesom holdt sig væk, fordi vi begge var syge, og de ikke havde overskud til at forholde sig til vores situation.

– Mine børn og børnebørn så vi heller ikke så meget til, da de jo havde travlt med deres egen hverdag, fortæller Jetter Bager.

Hun, der er uddannet sygehjælper og butiksassistent og siden 1968 har boet i Svendborg, hvor hun gennem årene har arbejdet på forskellige ældrecentre, bl.a. 11 år på plejehjemmet i Vejstrup, lukkede sig inde i sin lejlighed, og hun kom næsten kun ud, når hun besøgte sin elskede Bos gravsted.

– Jeg var 65 år på det tidspunkt, men havde allerede en dårlig og usund hverdag med sygdom, medicin, lavt selvværd og ensomhed. Jeg savnede nogle at tale med, at holde om – og nogle, der skulle holde om mig, husker Jette Bager.

Præst gav skubbet

Noget måtte der gøres, og midt i sin personlig krise, rakte hun ud til præsten, der bisatte Bo.

– Hun var så dejlig at tale med, forstående og empatisk. Hun gav mig en form for sorgterapi ved at lytte til mig, gav mig en ny og spirende selvtillid og håb – samt et skub til midt i 2013 at komme videre.

– Selvom det er svært “bare at tage sig sammen”, så skulle jeg gøre det. Jeg måtte ud og bruge mine hjerneceller og snakketøj, for jeg kunne ikke længere gå rundt i min ensomhed.

Jette Bager havde tidligere, efter sin skilsmisse fra sin første mand, brugt nogle af de aktivitetstilbud, som de mange sociale foreninger under Kontakt mellem Mennesker og Frivillighuset tilbyder sygdomsramte, ensomme, indvandrere og alle andre, der efterlyser og har brug for et fællesskab.

– Jeg gik på et tidspunkt til noget gymnastik med Kontakt mellem Mennesker, så jeg kendte huset, men var noget nervøs, da jeg nu, nogle år senere, bankede på igen.

– En kvinde, der hedder Narges, åbnede døren, og jeg udbrød: “Kan I ikke bruge mig til noget”.
Narges gav mig et kram og fortalte, at hun var ved at etablere en international café, og at hun da godt kunne bruge mig som en frivillig hjælper.

– Jamen, jeg var helt overvældet og overrasket, for her var en person, der have brug for min hjælp, ville mig – og herefter ændrede mit liv sig.

– Jeg begyndte stort set med det samme at arbejde sammen med Narges, havde nu noget meningsfyldt at stå op til, noget at tage mig til og bidrage med – være en del af.

Selvværd booster

Da cafeen åbner kort tid efter, oplever Jette Bager et nyt boost i sit selvværd og nye glæder ved livet.

– I cafeen kommer en række indvandrer- og flygtningekvinder, der, selvom de er kommet fra krig og elendighed, har en varme og umiddelbarhed, jeg bare bliver grebet af. Uden at kende mig og min baggrund giver de masser af kram, og det var lige, hvad jeg havde brug for. Denne varme og opmærksomhed havde jeg savnet og ikke rigtig fået blandt mine danske venner, da jeg havde brug for det, fortæller Jette Bager.

Hun får det hurtigt så godt med sig selv, at hun dropper sin medicin og får mere energi og overskud – og mod på mere.

– Jeg bliver hurtigt tryg ved Frivillighuset og begynder som gæst at komme i Mandagscafeen, som er for ensomme ældre, jeg spiser med i Medborgercafeen og begynder så småt at få et nyt netværk, knytte bånd og får øjnene op for alle de tilbud, der er for ældre på Sydfyn, fortæller Jette Bager.

Hun begynder at gå til dans med Ældre Sagen, dyrke motion i Frøavlen, får arbejde som frivillig i forskellige genbrugsbutikker, hjælper som besøgsven en børnefamile fra Kurdistan med at falde til i byen og meget andet.

– Pludselig har jeg så mange aftaler i min kalender, at jeg næsten får stress, griner Jette Bager, som dog efterhånden finder et leje, hvor hun selv kan følge med.

Husk at række ud

Ensomme Jette bankede på døren og et himmerige af aktiviteter åbnede sig
Narges Samimi, som står bag flere sociale tiltag i Frivillighuset, tog med åbne arme imod Jette Bager, da hun havde brug for hjælp. Nu har de arbejdet sammen i seks år og planlægger her næste aktivitet i Café Narges, som er er mødested for indvandrerkvinder. Foto: Katrine Becher Damkjær

Jette Bager husker med glæde tilbage til den dag, da hun “tog sig sammen” og bankede på døren til Frivillighuset.

– Her blev der åbenbaret et himmerige af muligheder, jeg slet ikke turde drømme om. Her føler jeg mig værdifuld, her bruger jeg som gæst de mange tilbud, og jeg hjælper som frivillig medarbejder stadig Narges og alle hendes fine projekter. Ved at hjælpe andre, hjælper jeg også mig selv, for ved at give lidt af sig selv, får man tifold tilbage, siger Jette Bager.
Hun opfordrer ensomme ældre til at turde række ud.

– Tal med din præst, læge eller hjemmehjælper om dine problemer, for du er ikke alene om at have det sådan – og de står alle klar til at hjælpe og guide dig videre i livet og ud til de mange tilbud, der findes i kommunen.

– Og vær ikke bange for at banke på en dør hos de sociale foreninger og tiltag, for de og vi åbner den hjertens gerne – det er derfor, vi er her, og vi har plads til alle, opfordrer Jette Bager.

Kort om Kontakt mellem Mennesker og Frivillighuset

Kontakt mellem Mennesker er en 30 år gammel forening, lokalt forankret i Svendborg.

Man guider borgere ud i det frivillige sociale foreningsliv – hvad enten de søger frivilligt arbejder, eller har brug for at finde en aktivitet i en forening.

Man arbejder for at støtte, synliggøre og udvikle det frivillige sociale område i Svendborg.

Her tilbydes vejledning til foreninger om foreningsrelaterede spørgsmål – og tilbydes synliggørelse, rekruttering af frivillige, netværksmøder, gratis kurser o.ma. for de lokale frivillige sociale foreninger.

Man igangsætter selvhjælpsgrupper og udvikler sociale projekter, der rummer udfordringer som sorg, selvværd, pårørendeproblematikker, ensomhed, sygdomshåndtering m.fl.

Man varetager også driften af det lokale Frivillighus, hvor en lang række frivillige sociale foreninger har til huse.