Nye tider hos Narges

Narges Samimi åbner igen dørene tl sin café for kvinder fra alverdens lande.
Privatfoto

Svendborg: Cafe Hos Narges i Frivillighuset i Havnegade, som siden 2013 har været drevet af Narges Samimi, og som er et mødested for udenlandske kvinder, har fået nye tider.

– Vi starter nu med en informationsaften den første onsdag i måneden fra 18-20. Mødets temaer er forskellige og relevante for kvinderne i forhold til danske samfundsforhold. Hver onsdag har vi så frokost fra 13-15, nogle gang med et slag bingo bagefter, men altid med et godt og let måltid, frugt, kaffe og te samt hyggeligt selskab.

– Cafeens mødetid er flyttet rundt gennem årene for at passe til deltagernes sprogskole, afhentning af børn og arbejde, men nu har vi fundet frem til at 13-15 passer bedst, fortæller Narges Samimi i en pressemeddelelse.

Narges Samimi kommer selv kom fra Iran, så hun ved alt om at det at lære dansk som voksen, lære Danmark og byen Svendborg at kende, følge sine børns fremskridt i deres danske skoler og savne fællesskaber.

– I cafeen møder alverdens kvinder hinanden, nogle med samme baggrund, andre fra lande, vi stort set ikke kender – og nogle danske kvinder, som er søde at snakke med, og som kan give ny indsigt. Venskaber opstår under de hyggelige møder og frokoster, fortæller Narges Samimi, som er ved at lave en kogebog, der samler gruppens diverse opskrifter samt korte interviews med kvinderne bag.

– Her er tysk ostekage, amerikanske colakylling, vietnamesiske forårsruller og den kurdiske dessert harissa samt dejlige danske julemad – og meget andet, 14 forskellige opskrifter i skrivende stund, siger Narges Samimi.

TrygFonden har doneret 100.000, Nordea 20.000 og Integrationsrådet 30.000 til kogebogen, som forventes at være færdig til august.

Ugeavisen Svendborg, 23.01.20
Nye tider hos Narges