PRESSEMEDDELELSE ”Jul i Skallen” – de modiges jul.

”Jul i Skallen”
På 21. år arrangerer Kontakt mellem Mennesker endnu engang juleaften for i alt 100 børn og voksne – samt for de frivillige som hvert år løfter opgaven med at skabe en hyggelig og vedkommende jul for de mange deltagende.

”Jul i Skallen” er en god gammeldaws jul, med traditionel dansk julemad, sang, dans om træet, og naturligvis julegodter og -gaver til børnene. Alle er velkomne, det kræver dog billet for at komme ind. Udover en kæmpe opbakning fra en stor gruppe frivillige kræfter, så er ”Jul i Skallen” støttet med gavmilde pengedonationer, mad- og drikkevarer, gaver og juletræ, som alt sammen modtages fra en række Sydfynske forretninger og virksomheder.

Juleaften i Skallen er hyggelig – og for alle.

En af ”Jul i Skallen”s gæster siger om arrangementet: ”Jeg deltog selv for første gang sidste år – det er et fantastisk initiativ og en rigtig hyggelig aften hvor vi bliver forkælet, og der er bare styr på sagerne. Feks. de frivillige bordformænd, der sørger for at alle ved bordet har hvad de skal have at drikke og spise. Jeg beundrer kræfterne bag, de frivillige der løfter opgaven, og syntes det er flot at ”Jul i Skallen” bakkes så godt op af de lokale erhvervsdrivende der donerer mad, gaver, godter, træ m.v. Det er et fantastisk fællesskab at være med i, og det er skønt at der både kommer danskere, danskere med anden etnisk baggrund, børn, voksne, enlige og grupper. Det betyder meget for mig at være med i ”Jul i Skallen”, fordi jeg er alene, og ikke ellers har nogen at holde jul med her i Svendborg.” Jette, 69 år – og gæst for første gang til ”Jul i Skallen” i 2016.

Billetter til ”Jul i Skallen” købes ved Kontakt mellem Mennesker.

Billet til ”Jul i Skallen” koster 30,- pr. person, børn under 4 år er gratis. Billetter betales, samt afhentes, hos Kontakt mellem Mennesker, Havnegade 3, og kan købes fra mandag d. 4. december. Ved afhentning af billetter er det vigtigt børnenes alder meddeles, så der er en passende gave til alle børn.

Der er plads til 100 gæster, så der er begrænset med pladser – og det er en god ide at tilmelde sig hurtigst muligt.

”Jul i Skallen” løftes af de frivillige og af venlige donationer.

”Jul i Skallen” er i høj grad båret af de frivillige hænder der løfter, og af de gavmilde donationer vi modtager fra en række Sydfynske forretninger og virksomheder. Både de frivillige, og de donationer juleaften i Kontakt mellem Mennesker modtager er med til at gøre aftenen til en rar og mindeværdig oplevelse for de mange der fejrer julen i Skallen.

Har du lyst til at være frivillig til ”Jul i Skallen”, så afholder vi informationsmøde onsdag d. 13.12. kl 16 hos Kontakt mellem Mennesker, Havnegade 3. Giv venligst besked om du/I kommer, senest den 7. 12. på telefon 62201130 eller på mail info@kontaktmellemmennesker.dk.

Ønsker du at støtte ”Jul i Skallen” med en donation, og her tæller alt, stort som småt vil være med til at løfte den hyggelige aften – en pose svesker, 2 glas kirsebærsauce eller et pengebeløb – ret din henvendelse til Kontakt mellem Menneskers sekretariat på telefon 62201130 eller på mail info@kontaktmellemmennesker.dk.

”Jul i Skallen”:

”Det er de modige menneskers juleaften. De mennesker som deltager er ikke kun dem der ikke har andre muligheder, men også folk, som tør prøve noget nyt.”
Lone Møller, initiativtager til ”Kontakt mellem Mennesker”.

Vi skal mere end 30 år tilbage i tiden, for at finde de oprindelige rødder til ideen bag ”Jul i Skallen”. Her gjorde Lone Møller, Kontakt mellem Menneskers stifter, sig tanker om hvor paradoksalt det er, at halvdelen af Danmarks befolkning er dybt ensomme til jul, og den anden halvdel stresser rundt og kan ikke få tingene til at hænge sammen. Mod juletid blev en idé født, en julekontakt, som skulle fungere som en bytteordning mellem mennesker á la ”Hvis jeg bager brunkager, så bager du vaniljekranse, eller “hvis jeg går i byen og handler, så passer du mine børn imens”. Oprindeligt var tanken at det skulle være en engangsforestilling, men behovet – og velviljen – for kontakten mellem mennesker var stor – ”Julekontakten” blev gjort permanent, og siden omdøbt til ”Kontakt mellem Mennesker”, som Frivilligcenter Sydfyn stadig hedder.