PRESSEMEDDELELSE ”Trussetur i maj” Kvindemarch til fordel for Malawis unge kvinder.

Kvinde, vær med! Støt Malawis piger!Kvindenetværket ”Brug dit liv” inviterer til et forrygende gå-arrangement. Tag dine veninder under armen og kom med på en skøn aftengåtur torsdag d. 31. maj kl. 19. Deltagelse (støttebeløb) koster 20,- pr. person.

Kvindemarchen er udsprunget af et Røde Kors projekt, der i 2015 gjorde det muligt at afholde en sommerhøjskole for 105 gymnasiepiger i Malawi. Sommerhøjskolen blev en kæmpe succes, og den gentages derfor i august i år for 110 piger. Lejren betales af Røde Kors Svendborg samt Røde Kors afdelingerne i Odense og Fåborg- Midtfyn, og den planlægges og gennemføres af frivillige fra disse afdelinger i samarbejde med frivillige fra Malawi Røde Kors.

Malawi er et af verdens fattigste lande, hvor kvinders vilkår er udfordret af både tradition og fattigdom. I et samfund, hvor piger i høj grad er ”det andet køn”, kræver det sin kvinde at komme hele vejen igennem uddannelsessystemet, og at nå frem til selvstændigt at kunne tage beslutninger om eget liv.

Sommerhøjskolen i Malawi har fokus på at styrke pigernes forudsætninger for at kæmpe for en god fremtid. Det handler om at lære at tage ansvar for eget liv, at sætte sig mål og foretage valg. Temaerne i lejrens program er blandt andet at passe på sin egen krop, både i et ernærings- og hygiejnemæssigt perspektiv, at undgå tidlig graviditet og ægteskab, samt smitte med HIV. Træning i oplæg og debatter foruden mødet med rollemodeller styrker pigernes tro på egne muligheder. Desuden lærer de elementær 1. hjælp, fysisk og psykisk, og de får fokus på at samarbejde og støtte hinanden.

Hvad går min støtte til? Tandpasta, shampoo, trusser . . . .??
Røde Kors i Danmark har et omfattende program i Malawi, der bl.a. støtter de unge piger med betalt skolegang og skoleuniform. Men programmet har begrænsede muligheder for at hjælpe pigerne med helt almindelige dagligdags fornødenheder. Det er let, og ganske hjerteskærende, at forestille sig, hvordan det som ung kvinde må være en udfordring at gå i skole uden et par trusser og bind, den ene uge om måneden, hvor der virkelig er brug for det. Hvad gør man så? Bliver hjemme fra skole og svækker dermed sin uddannelse.

Med tyve kroner når vi langt, og med dit bidrag er du med til at gøre skolepigernes hverdag lidt mere bekvem. For bare 1000 kr. har vi mulighed for at købe et par trusser til hver af de deltagende 110 piger!

Vil du med på kvindenetværkets kvindemarch?
Tag dine veninder under armen, gå dig glad, og støt Malawis unge kvinder torsdag d. 31. maj kl. 19. Turen er på 8 (eller evt. 4) km, og alle er velkomne. Vi mødes uden for Frivilligcentret, Kontakt mellem Mennesker, Havnegade 3. På glædeligt gensyn.